ISU-ISU KOTEMPORARI




1.PENYEBARAN FITNAH 

Fitnah ialah menyiarkan sesuatu berita tanpa kebenaran dengan bertujuan untuk mencemarkan nama baik seseorang dan bagi pemfitnah tersebut pula ianya adalah untuk memudahkan dirinya bagi mencapai segala cita-citanya. Pada era teknologi dan globalisasi ini penyebaran fitnah menjadi berleluasa dan ianya mudah untuk disampaikan dengan adanya teknologi canggih seperti komputer, telefon dan pelbagai gajet lagi. Penyebaran fitnah masa kini lebih tertumpu pada penyebaran fitnah di laman sosial yang mana tujuan utama penfitnah adalah untuk menjatuhkan seseorang, memperoleh pangkat dan tidak terkecuali untuk melariskan artikelnya semata-mata untuk mencapai tontonan tertinggi. Perbuatan fitnah ini adalah perbuatan yang tercela yang mana Allah S.W.T telah menjanjikan azab yang pedih kepada mereka yang menyebarkan fitnah.
  

  
Firman Allah S.W.T dalam surah al-Buruj:10 :“Sesungguhnya orang-orang yang mendatangkan fitnah kepada orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan, kemudian mereka tidak bertaubat, maka bagi mereka azab jahannam dan bagi mereka azab (neraka) yang sangat pedih”. 

Adalah menjadi sesuatu yang janggal apabila golongan berpendidikan tinggi juga turut tidak terkecuali menjadi penyebar fitnah bahkan golongan inilah yang lebih memanipulasi sikap buruk menyebarkan fitnah. Kebanyakkan daripada mereka menyebarkan fitnah hanya semata-mata untuk mengejar pangkat dan harta dunia yang mana hanya bersifat sementara. Hal ini terjadi kerana mereka lupa akan kehidupan selepas mati dan azab yang akan Allah S.W.T timpakan pada mereka di hari pengadilan kelak. Pada usia muda mereka, mereka hanya lebih mementingkan ilmu dunia. Akibatnya, ianya menyebabkan mereka jahil akan ilmu agama yang menyebabkan mereka terperosot kelembah kedustaan.
Oleh yang demikian, bagi mereka yang menerima berita yang disampaikan orang lain ianya perlulah dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran sepatutnya menjadikan kita tidak mudah terpedaya dengan fitnah yang bertujuan untuk memburuk-burukkan orang lain. Sikap menyebarkan fitnah bukanlah sunnah yang diajarkan Rasulullah S.A.W.
Rasulullah SAW mengingatkan kita melalui sabda Baginda: “Orang Mukmin bukan seorang pencela, bukan seorang pengutuk, bukan seorang yang keji dan bukan seorang yang berkata kotor (maki-hamun).” (Riwayat Ibnu Mas'ud)
Penyebaran fitnah bukan sahaja dari segi penulisan atau komen, penyebaran fitnah juga boleh berlaku dalam bentuk gambar dan juga video. Fitnah sebegini pernah terjadi kepada ahli politik dan artis tanah air. Akibat daripada perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab ini, ianya telah menyebabkan mangsa fitnah tersebut sukar mendapat perkerjaan. Sebagai contoh golongan artis mereka perlu menerima pelawaan syarikat produksi untuk menjalankan setiap rakaman. Akibat daripada virus fitnah ini syarikat produksi tidak berani mengambil risiko kerugian jika mereka mengaji artis yang terlibat dengan skandal fitnah. Adalah lebih parah apabila mangsa fitnah itu sendiri terpaksa menerima hukuman sebat dan penjara akibat daripada virus fitnah tersebut.

Sejarah Islam telah menunjukkan bukti yang nyata di mana tiga khalifah Islam menjadi korban fitnah menyebabkan Khalifah Umar al-Khattab, Khalifah Uthman bin Affan dan Khalifah Ali bin Abi Talib terbunuh. 

Nama


Jenis Fitnah
Saidina Umar al-Khattab

Dibunuh Abu Lu’lu’ah
Menuduh saidina Umar mengenakan cukai yang tinggi kepadanya.      




Saidina Uthaman Affan   
Dibunuh kaum al-Qurra
menganggap saidina Uthman:
v  Memihak kaum keluarga
v  Boros dan mengambil duit baitulmal
v  Membenarkan para sahabat  Rasulullah S.A.W dan kaum Quraisy  memiliki tanah di  Iraq
v  Memihak kaum Quraisy dan kaum murtad
v  Membakar al-Quran
Saidina Ali Abi Talib
Dibunuh oleh kawarij
 Golongan kawarij menuduh saidina Ali berkomplot membunuh  saidina Uthman

 
Keadaan yang berlaku hari ini menampakkan kegagalan masyarakat memikirkan kesan daripada perbuatan mereka terhadap orang lain. Ia juga memperlihatkan kejahilan mereka mengenai ajaran Islam yang melarang menyakiti saudara kerana umat Islam sepatutnya menyayangi saudara sebagaimana dia menyayangi dirinya.
Kebebasan bersuara serta hak asasi yang diperjuangkan selama ini juga menjadikan perbuatan menfitnah, membuat dakwaan palsu sebagai suatu yang boleh diterima atau tidak salah. Undang-undang juga gagal mengekang kumpulan yang sering mengamalkan fitnah secara terang-terangan.
Ketahuilah duri fitnah ini amat berbahaya dan menyakitkan. Ianya merosakkan persaudaraan, meruntuhkan institusi keluarga dan masyarakat. Bermula dengan fitnahlah hubungan adik-beradik, suami isteri, jiran tentangga dan sebagainya hancur dan mengakibatkan permusuhan yang berkekalan. Oleh yang demikian kita perlulah sentiasa mengamalkan sikap hormat-menghormati, adil dan bertanggungjawab walaupun berhadapan dengan musuh bagi mengekang virus fitnah ini daripada meresapi ke dalam diri kita sendiri.
Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:  

KESIMPULAN 

JAUHI FITNAH!!

Kesimpulannya, fitnah bukan sahaja membawa kepada keburukan dalam kehidupan bermasyarakat, malah ianya merupakan dosa besar yang mana si penyebar fitnah perlu memohon maaf kepada mangsa fitnah andai ingin dosanya diampunkan. Pembuat dan penyebar fitnah disifatkan sebagai golongan yang keji. 
 Oleh itu kita sebagai manusia yang waras, setiap informasi yang diterima dan ingin disampaikan perlulah diperhalusi dan diselidik kesahihannya agar tidak mejadi fitnah dalam kalangan masyarakat. Akhir sekali,m kita perlulah sentiasa mengamalkan adab-adab Islam ketika berkomunikasi bagi mengekang virus fitnah ini daripada menular ke dalam diri.
“Tahukah kamu siapakah orang yang muflis?” Sahabat-sahabat Baginda menjawab: “Orang yang muflis di antara kami  ya Rasulullah ialah orang yang tidak mempunyai wang dinar dan dirham (ringgit) dan tiada harta benda.” Nabi s.a.w seterusnya bersabda: “Sebenarnya orang yang muflis daripada kalangan umatku ialah orang yang datang pada hari kiamat membawa solat, puasa dan zakat, sedangkan datangnya itu dengan kesalahan memaki hamun orang, dan menuduh orang itu, memakan harta orang ini, menumpahkan darah orang itu dan juga memukul orang; maka akan diambil daripada amalan kebajikannya serta diberi kepada orang ini dan orang itu. Kemudian apabila habis amalan kebajikannya sebelum habis dibayar kesalahan-kesalahan yang ditanggungnya, akan diambil pula daripada kesalahan-kesalahan orang yang dianiaya serta ditimpakan ke atasnya. Kemudian, ia dihumban ke dalam neraka.”)
  





2.HIBURAN MELAMPAU 


PENGENALAN
Hiburan??? Menurut kamus dewan edisi ke-3, hiburan bermaksud sesuatu perbuatan, benda dan lain-lain untuk menghiburkan iaitu menyenangkan, mententeramkan hati dan tempat menghiburkan hati. Hiburan kebiasaannya dan selalu dikaitkan dengan remaja atau belia. Namun, persoalannya di sini adakah hiburan dapat memberi kesan positif atau negatif kepada masyarakat secara amnya dan golongan belia khususnya berikutan dengan kemajuan teknologi negara masa kini.
Pada era globalisasi ini, tidak dapat dinafikan lagi bahawa sumber hiburan amat mudah diperolehi dengan hanya menggunakan hujung jari sahaja dengan menggunakan teknologi yang ada sekarang seperti komputer, telefon bimbit dan lain-lain. Hiburan meliputi skop yang sangat luas untuk dikategorikannya. Antaranya ialah hiburan melalui muzik, filem, tarian, ‘games’ dan lain-lain. Belia kini lebih menjurus atau berminat menggunakan masa yang terluang dengan menggunakan hiburan apabila memerlukan ketenangan. Tidak dapat disangkal lagi, tanpa sesuatu yang boleh menjadi penghibur, hidup dirasakan kosong, lesu dan penuh dengan kebosanan. Malah hiburan di katakan amat sinonim dengan golongan belia atau remaja yang lebih mementingkan gaya hidup yang ‘up to date’ dan proaktif seiring dengan teknologi untuk mendapatkan sumber hiburan.
Selalunya apabila disebut tentang hiburan pasti akan tergambar di fikiran hanya tentang muzik dan filem. Muzik (jazz, pop, rock, blues, rapp, dangdut, poprock dan agogo) dan filem juga merupakan salah satu hiburan yang utama iaitu mampu memberi impak yang ‘pro’ dan ‘kontra’ kepada belia atau remaja berdasarkan cara penerimaan dan penggunaan hiburan tersebut. Misalnya, jika dilihat dari aspek positif, ada di antara pelajar sendiri yang telah menjadikan muzik sebagai semangat untuk mereka mengulangkaji pelajaran. Cuba kita tinjau dari aspek sejarah, manusia didapati lebih berpotensi untuk mencapai apa yang diingini jika seseorang melakukan perkara tersebut di dalam keadaan gembira dan tenang. Secara tidak langsung, muzik dan filem sama ada di televisyen atau di pawagam layak digambarkan sebagai sumber inspirasi kepada masyarakat terutamanya belia.
Pada asalnya, teknologi terkini yang menampung evolusi hiburan yang meluasnya terutama dari filem dan muzik secara khususnya adalah bertujuan untuk memberi faedah kepada masyarakat iaitu sebagai penghibur dan menambahkan suasana ceria. Tetapi pada masa kini, golongan belia telah menjadikan tujuannya amat menyimpang dan membawa kepada kesan yang negatif akibat daripada perkembangan teknologi yang sangat pesat. Seperti yang kita sedia maklum golongan belia ini mudah untuk terdorong melakukan atau mencuba sesuatu yang baru. Kemunculan teknologi yang canggih seperti satelit, televisyen, wayang gambar, ‘video player’ dan sebagainya telah memudahkan lagi para belia mendapatkan hiburan yang boleh menjurus kepada perkara-perkara negatif berbanding positif.


DEFINISI

Hiburan merupakan persembahan atau kegiatan yang direka bentuk untuk memberi nikmat kepada penonton, contohnya untuk permainan computer, “penonton” mungkin hanya seorang sahaja. Para penonton boleh menyertai hiburan secara pasif, umpamanya menonton opera atau secara aktif seperti dalam permainan computer. Industry yang membekalkan hiburan digelarkan industry hiburan.
Pada umumnya, bermain dan membaca serta penghargaan seni tidak dianggap sebagai hiburan tetapi tergolong dalam rekreasi kerana hiburan biasanya memerlukan pembekal persembahan dilihat oleh penonton, kecuali dalam permainan computer.
Pada dasarnya, Islam mengharuskan hiburan kerana hiburan menjadi sebahagian daripada fitrah kehidupan manusia. Hal ini berdasarkan kepada hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan daripada Aisyah r.a. yang bermaksud:
“Sesungguhnya Abu Bakar masuk kepadaku, sedang di sampingku ada dua gadis hamba daripada orang Ansar sedang menyanyi dengan nyanyian yang dinyanyikan oleh orang Ansar pada hari peperangan Bu’ath. Aku berkata, kedua-dua orang ini bukanlah penyanyi. Abu Bakar berkata, adakah di rumah nabi ini terdapat serunai syaitan? Sedangkan pada hari ini adalah hari raya aidilfitri. Rasulullah bersabda, wahai Abu Bakar, sesungguhnya setiap kamu ada hari rayanya akan adalah hari raya kita.”
(Ibnu Majah)
Berdasarkan hadis tersebut, jelaslah bahawa hiburan yang menghiburkan jiwa serta menenangkan hati diharuskan oleh Islam. Hal ini dinyatakan oleh al-Syeikh Yusuf al-Qardhawi bahawa antara hiburan yang dapat menghibur jiwa, menenangkan hati serta menyedapkan telinga ialah nyanyian. Hiburan nyanyian ini diharuskan oleh Islam dengan syarat ia tidak dicampuri kata-kata kotor, keji atau yang boleh merangsang kepada perbuatan dosa.
  


PUNCA-PUNCA KERUNTUHAN AKHLAK REMAJA
 
Pada zaman yang serba canggih ini, pelbagai teknologi telah dibangunkan untuk kegunaan orang ramai namun penggunaan yang begitu canggih ini tanpa sempadan telah juga memberikan impak yang negatif kepada masyarakat terutamanya golongan remaja masa kini. Pada remaja kini terlalu mengikut pengaruh dunia barat yang dianggap “up-to-date” dan berasa malu sekiranya tidak mengikutnya.

Terdapat banyak punca yang menyumbang kepada runtuhnya akhlak remaja. Antaranya ialah pengaruh rakan sebaya. Menurut kajian, ketika usia remaja, seseorang itu lebih rapat dengan rakan sebaya berbanding keluarga. Oleh itu, rakan sebaya sangat mudah mempengaruhi seseorang remaja itu sama ada ke jalan yang benar atau ke jalan yang songsang. Para remaja ini akan saling cabar-mencabar dengan rakan sebaya untuk melakukan sesuatu, walaupun mereka tahu perkara itu salah. Oleh kerana “darah muda” remaja yang pantang dicabar akan melakukan perkara itu untuk membuktikan kehebatan mereka, walaupun mereka tahu perkara ity berbahaya dan sia-sia. Bak kata pepatah “menang jadi arang, kalah jadi abu’.

Selain itu, kesibukan ibu bapa juga turut menyumbang kepada berlakunya gejala ini. Lumrah ibu bapa ialah mendidik dan mengasuh anak-anak supaya menjadi orang yang berguna, tetapi, kesibukan mereka menghalang mereka untuk menjalankan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak. Oleh itu, anak-anak akan terumbang ambing dalam dunia mereka dan seterusnya akan sesat dan memilih jalan yang songsang. Kesibukan ibu bapa juga menghalang mereka untuk mengambil tahu aktiviti anak-anak dan seterusnya membiarkan anak-anak bebas melakukan apa sahaja tanpa pengetahuan termasuklah melakukan aktiviti yang salah. Ibu bapa ini hanya akan tersedar ketika anak mereka sudah teruk. Bak kata pepatah “sudah terhantuk, baru tergadah”.

Antara punca lain ialah pengaruh media massa. Pada zaman yang serba moden ini, media massa merupakan satu keperluan dalam kehidupan seharian. Media massa ini banyak memberikan kebaikan, tetapi juga boleh mempengaruhi sesorang terutamanya golongan remaja ke arah yang negatif secara diam. Cerita-cerita yang berunsurkan keganasan malah seks banyak ditayangkan oleh media massa. Certa-cerita sebegini dapat mempengaruhi dan merangsang remaja untuk meniru aksi-aksi negatif itu, dan hasilnya keruntuhan akhlak remaja semakin menjadi-jadi.

Di samping itu, sifat semulajadi remaja juga senantiasa ingin mencuba sesuatu yang baru. Walaupun pada awalnya niat mereka hanyalah untuk mencuba, tetapi lama-kelamaannya mereka akan ketagih dan terus terjebak ke dalam aktiviti haram itu. Remaja yang ketagih akan melakukan apa sahaja termasuk melakukan jenayah untuk melakukan aktiviti haram itu dan seterusnya menyebabkan akhlak mereka bertambah rosak.
Akhir sekali ialah didikan agama dan nilai-nilai murni tidak diterapkan dalam diri kalangan remaja pada masa kini. Hal ini disebabkan ibu bapa terlalu sibuk mengejar kemewahan duniawi dan kedudukan sehinggaka mereka alpa terhadap perihal anak-anak mereka. Oleh itu, anak-anak mereka tidak mendapat didikan agama yang secukup ole ibu bapa mereka. Hal ini menyebabkan mereka tidak dapat membezakan perkara baik dan buruk terhadapperbuatan yang mereka lakukan. Oleh itu, mereka melakukan sesuatu perkara negatif itu tanpa berfikir panjang.  
Kesimpulannya, ibubapa perlu memantau keadaan anak-anak mereka supaya tidak mudah terjebak ke dalam aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah. Selain itu, pelbagai pihak juga perlu berganding bahu untuk memikirkan penyelesaiaan masalah yang dihadapi untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan. Sesunggunya, anak-anak merupakan aset yang bernilai kepada negara dang bangsa kerana mereka inilah akan memimpin negara pada suatu hari nanti.    



CARA-CARA MENGATASI MASALAH KERUNTUHAN AKHLAK REMAJA 

Strategi mengatasi masalah seharusnya ditumpukan pada golongan remaja ini. Beberapa saranan atau cara-cara mengatasi keruntuhan kahlak remaja di antaranya ialah seperti berikut:
Peranan ibu bapa adalah amat penting dalam memberikan perhatian yang serius terhadap anak-anak mereka. Ibu bapa hendaklah sentiasa memerhatikan setiap gerak-geri atau pergerakan anak-anak mereka. Ibu bapa hendaklah sentiasa mengetahui dan mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh anak-anak mereka serta sanggup meluangkan masa untuk mengatasi masalah tersebut. Ibu bapa juga seharusnya mengetahui rakan-rakan anak mereka yang mempunyai kedudukan moral yang baik. Selain itu, ibu bapa hendaklah menghabiskan sebahagian daripada masa seharian bersama anak-anak dengan memberika keyakinan, keberanian, mewujudkan sikap positif terhadap masalah, emosi dan keputusan. Selain itu, tingkatkan penghayatan anak-anak terhadap agama, tanamkan  nilai-nilai murni, motivasi, melatih anak cara bersopan, prinsip-prinsip akauntibiliti, menepati janji, berketerampilan, menunjukan peribadi yang mulia, amanah, sanggup menerima kelemahan diri serta meneroka potensi anak . ibu bapa hendaklah menjadi role model kepada anak-anak.

Pendidikan keibubapaan perlu diperkembangkan dengan cara yang lebih berkesan sehingga keupayaan pendidikan anak-anak dalam institusi keluarga dapat diperkemaskan. Amalan keibubapaan Islam hendaklah dipraktikkan melalui bimbingan langsung dari masjid. Remaja yang bermasalah di qariah boleh dijadikan sasaran yang terawal untuk membina modal nyata untuk dikembangkan dalam masyarakat.
Selain itu, mengadakan aktiviti yang dapat membentuk akhlak remaja seperti aktiviti kemasyarakatan dan sebagainya. Melalui aktiviti sebegini, para remaja dapat memantapkan akhlak mereka di samping dapat melakukan sesuatu yang berfaedah dan tidak membunag masa. Bak kata pepatah “sambil menyelam, minum air”.
Seterusnya, mewujudkan system perundangan di sekolah. Peruntukan undang-undang di peringkat sekolah telah menimbulkan rasa takut dikalangan pelajarr sekolah, disamping mengurangkan bebanan dan tanggungjawab pihak sekolah dan pihak ibu bapa dalam pengawalan disiplin. Meningkatkan semula pengawalan disiplin dari peringkat awalan oleh semua pihak dalam sekolah seperti yang dahulunya pernah ditegaskan dalam system pembentukkan disiplin pelajar. Kawalan diperingkat awal mesti dilaksanakan. Semua pihak hendaklah ‘turun padang’ dengan ertikata sebenar untuk mengatasi masalah disiplin remaja pada masa kini.
Di samping itu juga, pihak kerajaan seperti Kementerian Penerangan hendaklah memainkan peranan dengan memastikan sertiap rancangan yang disiarkan sesuai untuk tontonan umum dan tiada unsur-unsur keganasan atau seks. Selain itu, rancangan-rancangan yang dapat membentuk jati diri dan kerohanian juga hendaklah diperbanyakkan untuk membentuk jati diri dan membaiki akhlak remaja.
Akhir sekali, penguatkuasaan undang-undang oleh pihak berkuasa seperti polis, yang mana bidang kuasa polis yang sedia ada perlu digunakan oleh pihak pentadbir sekolah dalam mendisiplinkan pelajar yang bermasalah. Dimana kes pelajar tersebut akan dirujuk kepada pihak polis sebagai penyelesaian yang terakhir. 


KEBAIKAN DAN KEBURUKKAN HIBURAN TERLAMPAU

Kebaikan
v  Menjadikan muzik sebagai semangat untuk mereka mengulangkaji pelajaran.
v  Muzik dan filem sama ada di televisyen atau di pawagam layak digambarkan sebagai sumber inspirasi kepada masyarakat terutamanya belia
v  Menjadikan hiburan seperti muzik, mainan dan seumpamanya sebagai satu cara untuk menghilangkan tekanan atau menenangkan jiwa
v  Hiburan dapat mengeratkan silaturrahim antara satu sama lain.
Keburukan
v  Hiburan melampau boleh menyebabkan kita lalai dan leka
v  Hiburan boleh menyebabkan sebagai seorang muslim melambat-lambatkan waktu sola
v  Hiburan juga menyebabkan kita terpesong dari landasan agama
v  Hiburan boleh menyebabkan kita terikut-ikut dengan budaya kuning 


GARIS PANDUAN HIBURAN YANG DITETAPKAN DALAM ISLAM 
Program hiburan
v  Bermatlamatkan kebaikan dan kesejahteraan.
v  Diadakan di tempat yang bersesuaian supaya tidak mengganggu ketenteraman awam dan orang ramai.
v  Mengambil kira masa yang bersesuaian dengan sensitivity masyarakat dan ajaran Islam.
v  Tidak disertai oleh perbuatan-perbuatan haram atau maksiat.
v  Tidak mengandungi acara yang bersifat provokasi yang boleh menimbulkan sikap prejudis atau permusuhan.
v  Tidak mengandungi unsur-unsur pemujaan atau penyembahan yang bertentangan dengan ajaran Islam.

Persembahan muzik
v   Tidak menimbulkan gerak-geri liar.
v   Tidak mendorang kepada perbuatan maksiat
v  Tidak melalaikan.
Lirik
v  Kalimah syahadah dalam bahasa Arab hendaklah disempurnakan.
v  Tidak mengandungi sebutan yang boleh membangkitkan nafsu syahwat, perkataan lucah, menggambarkan arak dan memberikan perangsang melakukan dosa.
v  Tidak mengandungi unsur-unsur pemujaan kepada makhluk dan peribadi
v  Tidak mengandungi ungkapan-ungkapan yang melanggarkan adab kesopanan dalam Islam.
v  Tidak mengandungi ungkapan yang melanggar akidah dan syariat Islam.
v  Tidak mengandungi unsur menghina, mengaib, mencaci, memfitnah dan seumpamanya
v  Tidak boleh dijadikan teks Al-Quran sebagai lirik.

Persembahan artis
v   Berinteraksi dengan penonton secara sopan dan disertai kata-kata yang boleh membina nilai-nilai kemanusiaan.
v  Berpakaian kemas, sopan serta tidak memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak bercanggah dengan kehendak Islam
v  Tidak melakukan gerak-geri dan perkataan yang boleh menimbulkan perasaan yang mendorong kepada maksiat dan menghina Islam.
v  Tidak mengucapkan kata-kata yang menggalakkan perbuatan maksiat atau menghina agama Islam.


Persembahan tarian
v   Berpakaian kemas, sopan serta tidak memakai pakaian yang boleh mendedahkan diri kepada eksploitasi penonton dan tidak bercanggah dengan kehendak Islam.
v  Gerak tari yang dipersembahkan tidak menimbulkan fitnah
v  Tidak boleh percampuran antara lelaki dengan perempuan yang boleh menimbulkan fitnah
v  Tidak bertujuan pemujaan atau penyembahan
v  Tidak dipersembahkan dengan gaya yang memberahika
 

KESIMPULAN  

  Pada era globalisasi ini, remaja kita tidak lagi mementingkan perihal tentang menghormati ibubapa, guru, dan golongan yang lebih tua daripada mereka, tentang belajar, bekerja dan lain-lain lagi. Mereka hanya mementingkan keseronokan daripada semua itu, mereka merasakan diri mereka seperti kurang bermakna jika tiada keseronokan dalam hidup dan memilih hiburan terlampau.
Biasanya, remaja adalah mereka yang berada dalam lingkungan umur belasan tahun. Secara amnya, golongan remaja yang berumur antara 11 tahun hingga 19 tahun. Jika kita perasan, dalam linkungan inilah ramai remaja menghadapi pelbagai masalah sosial. Remaja kini bukanlah golongan yang pandai berdikari seperti remaja zaman dahulu, malahan mereka seperti bayi yang dijaga seperti menatang minyak yang penuh.
 Kini negara kita mengalami pelbagai masalah yang melibatkan golongan remaja, bahkan isu ini sudah menjadi perkara biasa bagi masyarakat negara kita. Mereka sering berpendapat bahawa masalah atau gejala sosial dalam kalangan remaj adalah perkara normal bagi umur mereka yang sedang meningkat naik. Rata-rata kita dapat melihat gejala sosial yang berlaku diseluruh negara adalah dalam kalangan anak muda remaja.
  Kesimpulanya, ibupaba perlu memainkan peranan yang tinggi dalam mendidik anak-anak mereka supaya menjadi generasi yang berguna suatu hari nanti iatu dengan cara ibubapa perlu memantau keadaan anak-anak mereka supaya tidak mudah terjebak ke dalam aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah. Selain itu, pelbagai pihak juga perlu berganding bahu untuk memikirkan penyelesaiaan masalah yang dihadapi untuk mengelakkan perkara ini daripada berterusan. 


  

  


3. kesantunan bahasa

MAKSUD KESANTUNAN BAHASA
Kesantunan berbahasa ialah timbang rasa yang kita berikan kepada orang yang mendengar kita bercakap dan merujuk kepada sifatsifat bahasa yang membolehkan kita menolak permintaan seseorang tanpa menyinggung hatinya.
Kesantunan berbahasa dapat diwujudkan dengan mengelakkan daripada berlakunya bentuk-bentuk kebiadapan berbahasa seperti komunikasi bertulis terlalu ringkas, sindiran, berpura-pura, marah, curiga, menghina, menuduh tanpa bukti, terlampau memuji, melebih-lebihkan pengiktirafan, cakap berbelit-belit.Orang Melayu menggunakan bahasa sapaan dan kata ganti nama diri ketika berkomunikasi.
Status merupakan faktor penting dalam penggunaan bahasa sapaan dan kata ganti nama diri digunakanterutamanya dalam pergaulan dengan orang berdarjat tinggi, manakala dalam konteks pergaulan biasa, umur dan jarak perhubungan menjadi faktor utama. Penggunaan nama-nama panggilan kekeluargaan dan bahasa sapaan mencerminkan kedudukan seseorang itu dalam susunan kekeluargaan dan kedudukannya dalam masyarakat.
Dalam masyarakat Cina dan India, kesantunan berbahasa bermaksud perbuatan yang mulia dan baik kepada orang lain. Contohnya, kita saling menghormati diantara satu sama lain  tanpa mengira agama, bangsa dan adat serta kepercayaan.Selain itu, kesantunan berbahasa juga merupakan perbuatan baik yang dilakukan secara ikhlas dengan tutur kata yang baik dan berbudi bahasa.
Dalam masyarakat Cina dan India, kesantunan berbahasa bermaksud kesopanan dan kesantunan seseorang itu dalam melakukan sesuatu perkara terutamanya berkaitan dengan bahasa seperti pertuturan danpercakapan supaya tidak menyinggung perasaan orang lain. 

PERBEZAAN BUDI BAHASA  DALAM BUDAYA  MASYARAKAT DI MALAYSIA:
 Masyarakat melayu
v  Berpegang kuat pada adat resam dan agama
v  Memberi salam apabila bersua
v  Tidak menyampuk semasa orang tua bercakap
v  Kata sapaan
v  Kata gelaran
v  Panggilan
v  Memberi salam
v  Bersalam
v  Bertanya khabar
v  Melayan tetamu
v  Menghormati orang tua
v  Masyarakat cina
v  Tunduk ketika memberi salam
v  Orang tua makan dahulu
v  Tunggu sehingga semua ahli keluarga tiba
v  Dalam tokong tidak membenarkan memakai topi
v  Menanggalkan kasut sebelum masuk kedalam rumah
v  Masyarakat india
v  Duduk bersila semasa makan
v  Tidak membazirkan makanan
v  Senyap semasa bersembahyang
v  Menanggalkan kasut sebelum masuk ke dalam kuil
v  Mematuhi adat dan resam
v  Salam orang yang lebih tua


       ASPEK KESANTUNAN BERBAHASA
§  Cara sapaan lisan atau bertulis menurut bahasa melayu dengan sopan santun supaya tidak di anggap sebagai biadap atau tidak bebudi bahasa
§  Kehalusan budi bahasa dalam memakai atau menggunakan bahasa atau kesopanan ketika menggunakan bahasa
§  Dalam kesantunan berbahasa, bahasa melayu mempunyai sistem sapaan dan panggilan tersendiri.
§  Sistem sapaan dan panggilan ini melibatkan penggabungan gelaran, rujukan hormat dan ganti nama
§  Kesantunan berbahasa mempunyai ciri-ciri yang tertentu. Penggunaan kosa kata dan ganti nama diberi perhatian khusus agar sesuai dengan kedudukan, pangkat, umur, dan keakraban hubungan.
§  Bahasa halus mengikut Asmah Haji Omar “ disamakan dengan pendidikan yang penuh dengan adat tata tertib”



KONSEP KESANTUNAN BERBAHASA
·         Konsep kesantunan berbahasa adalah konsep yang menitik beratkan penutur supaya bersopan santun ketika berkomunikasi dengan orang lain.
·         Kesantunan bahasa melayu dapat dilihat dari aspek verbal dan non-verbal. Melalui verbal dan non-verbal, kesantunan berbahasa akan terserlah.
·         Kesantunan berbahasa dari segiverbal merujuk kepada percakapan, lisan dan pertuturan. Kesantunan berbahasa verbal perlu dijaga tertamanya semasa berkomunikasi dengan orang lain, bergurau senda dengan rakan rakan, menyampaikan maklumat dan lain-lain lagi.
·         Kesantunan berbahasa verbal secara ringkasnya merujuk kepada aspek komunikasi secara lisan. Contohnya melalui media massa seperti radio, televisyen dan internet, pengucapan awam dan ceramah , seminar serta sesi ucapan.
·         Kesantunan berbahasa non-verbal pula merujuk kepada perbuatan, ekspresi wajah, bahasa tubuh dan isyarat.
·         Konsep kesantunan berbahasa non-verbal ini merujuk kepada semua perlakuan yang tidak menggunakan bahasa lisan untuk menyampaikan mesej yang dapat difahami. Contohnya , non- verbal melalui media cetak seperti surat khabar, majalah, jurna dan buku.
·         Kesimpulannya, konsep kesantunan berbahasa ini hendaklah di amalkan dan di pratikkan oleh setiap lapisan masyarkat di seluruh dunia. Hal ini kerana kesantunan berbahasa itu sangat penting bagi menjaga nama baik Negara, keluarga, agama , masyarakat  dan tanah air tercinta.


KESAN BAIK MENGAMALKAN KESANTUNAN BERBAHASA
o    TERHADAP DIRI KITA
§  Diberi petunjuk didunia dengn sentiasa mengucapkan kata-kata yang baik.
§  Sikap yang kasar dan keras hati akan menyebabkan orang akan menjauhkan diri dari kita
§  Mengamalkan amalan berbudi bahasa akan mencerminkan keperibadian seseorang

o    TERHADAP MASYARAKAT
§  Sentiasa mendapat layanan yang baik dari masyarakat sekeliling
§  Dapat melahirkan masyarakat yang baik, bertanggungjawab dan penuh amanah
§  Menzahirkan rasa hormat antara satu sama lain.

o    TERHADAP NEGARA
§  Menjadi khazanah yang boleh diwarisi
§  Mengeratkan hubungan silaturrahin serta menyemarakkan lagi semangat muhibbah
§  Melahirkan bangsa yang penyayang


KEPENTINGAN DALAM KESANTUNAN BERBAHASA
o    Salah satu kepentingan kesantunan berbahasa dalam kehidupan adalah untuk mewujudkan perpaduan antara masyarakat berbilang kaum di negara kita. Masyarakat yang berbudi bahasa akan saling menghormati tidak kira apa-apa jua warna kulit ataupun status individu tersebut. Apabila wujudnya sikap saling menghormati, masyarakat akan dapat hidup dalam suasana yang harmoni dan sejahtera walaupun hidup dengan masyarakat yang berbeza budaya, adat dan kepercayaan. Dalam pada itu, perselisihan faham antara kaum seperti peristiwa hitam 13 Mei 1969 dapat dielakkan. Ulang tahun kemerdekaan yang ke-51 iaitu pada tahun 2008 yang bertemakan ‘Perpaduan Teras Kejayaan’ jelas menunjukkan betapa  pentingnya perpaduan kaum dalam negara kita yang terdiri daripada pelbagai bangsa. Pepatah ada menyatakan ‘bersatu teguh, bercerai roboh’. Justeru apabila masyarakat bersatu, negara dapat berkembang dengan maju dan anasir-anasir luar tidak dapat menggugat kestabilan negara dengan mudah.

o    Selain itu, kesantunan bahasa penting kepada remaja kerana mereka merupakan generasi pelapis yang bakal menerajui tampuk kepimpinan negara. Hal ini menjadikan betapa pentingnya remaja sebagai modal insan minda kelas pertama yang akan memimpin bangsa dalam mencapai kemajuan negara pada masa yang akan datang. Sehubungan itu, pembentukan perangai dan budi bahasa yang mulia penting kepada mereka sebagai panduan untuk menjalani kehidupan. Nilai-nilai murni seperti bersopan santun, hormat-menghormati dan sebagainya perlu diamalkan sejak kecil. Remaja yang berperibadi mulia dapat menjauhkan diri daripada kancah gejala sosial dan kerosakan akhlak kerana mereka sedar akan keburukan tindakan tersebut.

o    Di samping itu, disingkap dari perspektif masyarakat pula, budi bahasa dapat menjalinkan silaturrahim dan ukhuwah yang rapat antara jiran. Kini, manusia semakin ghairah dalam mengejar kemajuan dunia yang moden, sehingga perhubungan dengan komuniti sekeliling menjadi tidak penting lagi. Budaya kunjung-mengunjungi, gotong-royong dan kenduri yang merupakan warisan nenek moyang sudah mula goyah di sesetengah kawasan. Sebenarnya, budi bahasa harus dijadikan asas untuk membentuk semangat kejiranan, seterusnya merapatkan hubungan antara satu sama lain. Bertegur sapa dengan jiran tidak memadai untuk mengekalkan persahabatan sekiranya kita tidak mengamalkan sikap tolong-menolong, bekerjasama, dan toleransi.
o    Budi pekerti yang mulia mampu memajukan sektor pelancongan negara. Mantan Perdana Menteri Malaysia yang ke-5, Datuk Seri Abdullah bin Haji Ahmad Badawi pernah berkata, "Apabila pelawat datang, kita kena senyum kepada mereka. Apabila mereka bertanya jalan, kita kena tunjuk jalan dan apabila mereka bertanya sesuatu, kita harus menjawab secara sopan." Pelancong asing wajar dilayan dengan sopan supaya mereka mempunyai pandangan yang baik terhadap negara kita. Rakyat harus sentiasa mengamalkan sifat senyum selalu kerana sifat ini dapat memberi tanggapan positif kepada seseorang bahawa kedatangannya dialu-alukan. Di samping itu, sektor pelancongan yang rancak akan mempercepat aliran mata wang asing, sekali gus menjana ekonomi negara. Strategi tersebut dianggap sebagai 'langkah serampang dua mata' kerana kita juga akan memperoleh faedah apabila negara menjadi maju dan makmur.


 ISU DAN CABARAN DALAM MENGAMALAKAN KESANTUNAN BERBAHASA 

§  ISU PENDIDIKAN 
·         Disekolah guru-guru kurang menekankan mengenai kepentingan kesantunan berbahasa dalam kehidupan seharian mereka. Hal ini menyebabkan individu menganggap sifat kesantunan berbahasa ini tidak penting dan tidak perlu di amalkan. 

§  ISU MEDIA MASSA 
·         Para remaja tidak menghormati orang tua. Mereka tidak memanggil orang tua dengan gelaran yang sepatutnya.Hal ini mungkin disebabkan kerana terlalu terdedah dengan drama-drama inggeris dan tayangan di televisyen terbitan orang barat.
  
§  ISU GEJALA SOSIAL
·         Disebabkan pengaruh dalam  kehidupan sekeliling menyebabkan seseorang itu cenderung untuk bersikap biadap dan tidak mengamalkan sifat kesantunan berbahasa dalam kehidupan harian. Dalam keadaan ini ibu bapa perlu memainkan peranan yang penting dalam mendidik anak-anak mereka yang jelas tersasar . 

§  ISU ICT
·         Dalam konteks ini, teknologi maklumat memainkan peranan yang penting untuk mempengaruhi orang ramai melupakan budaya sendiri.


CARA MENANGANI MASALAH KESANTUNAN BERBAHASA 

§  Peranan ibubapa
·         Ibubapa haruslah mengetahui dengan siapa anaknya berkawan. Ibubapa yang baik juga sepatutnya memberi nasihat dan teguran kepada anak-anak mereka agar mereka tahu membezakan perkara yang baik dan buruk 

§  Peranan rakan sebaya
·         Pemilihan rakan sebaya sengat penting kerana rakan sebaya merupakan insan yang paling rapat dengan kita selepas keluarga. Sekiranya rakan sebaya yang dipilih berahlak baik sudah pasti kita turut berahlak baik nanti. 

§  Peranan media massa
·         filem yang mempunyai unsur-unsur negatif haruslah ditapis terlebih dahulu. Pihal media massa tidak patut memandang sebelah mata mengenai isu ini. 

§  Peranan ict
·         Pihak berkuasa hendaklah menetapkan umur yang sesuai untuk memasuki pusat-pusat internet dan mengambil tindakan kepada pekedai yang membenarkan kanak-kanak bawah umur memasuki premis mereka .


KESIMPULAN
Sebagai kesimpulanya dengan mengamalkan kesantunan berbahasa ketika berkomunikasi, kita akan digolongkan sebagai ahli masyarakat yang peramah, bertimbang rasa ,berfikiran positif, mengamalkan sikap toleransi ,bersopan santun,jujur dengan tetamu,bermoral dan baik hati. Ini secara tidak langsung kita akan mengekalkan peribadi yang mulia sekaligus menonjolkan peribadi bangsa yang lemah lembut dan tinggi peradaban. Penggunaan bahasa Melayu yang santun dikatkan dengan tanggapan dan konsep ‘reti bahasa’. Kata pepatah melayu, “Yang tua dihormati, yang muda disayangi”.
Kesantunan berbahasa dalam masyarakat hendaklah diterapkan dalam kehidupan harian agar masyarakat kita akan sering saling menghormati satu sama lain dan akan melahirkan masyarakat yang sentiasa mengamalkan kesantunan berbahasa.




 



4.ETIKA KEWARTAWANAN 

PENGENALAN 

104. ‘’Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian adalah orang-orang yang berjaya’’ 

Pengertian komunikasi menurut Islam ialah proses dalam menyampaikan utusan kepada seseorang atau  masyarakat  untuk  dijadikan  milik   bersama tentang   maklumat, pengetahuan,kemahiran, sikap dan kepercayaan berlandaskan syariat Islam. Komunikasi Islam merupakan komunikasi bersifat universal meliputi seluruh aspek dalam kehidupan sepanjang hayat umatIslam kerana proses komunikasi tersebut melibatkan komunikasi dengan Allah,  komunikasi sesama manusia, komunikasi dengan diri sendiri (muhasabah diri) dan komunikasi dengan alam.Tujuan komunikasi  adalah  untuk memberitahu,  menerangkan,  member kefahaman,  memberilmu,  memberi   petunjuk,   menyeru kepada  kebajikan,   memberi  hikmah   dan   menyampaikan khabar gembira serta memberi peringatan (Ghazali Sulaiman, 2007 : 3-12) 

Ia merupakan satu  bidang yang  berkait  dengan media   massa iaitu  bidang  kewartawanan dan sehingga kini kepentingannya tidak dinafikan serta sentiasa mendapat tempat dalam masyarakat.Peranan wartawan yang berperanan penting untuk melaporkan berita bersifat terkini dan semasa yang menyumbang kepada perkembangan dalam masyarakat memberikan impak positif kepada Negara .

ETIKA KEWARTAWANAN MENURUT ISLAM
Pesan Nabi saw tersebut bermakna luas bahawa dalam berkomunikasi hendaklah sesuai dengan fakta yang kita lihat, kita dengar, dan kita alami.
Prinsip-prinsip etika tersebut, sesungguhnya dapat dijadikan landasan bagi setiap muslim – ketika melakukan proses komunikasi, baik dalam pergaulan seharian , berdakwah, mahupun aktiviti-aktiviti lain.
v  Betulkan niat iaitu bekerja semata-mata untuk mencari keredaan Allah.
v  Memulakan setiap kerja dengam Bismillah dan apabila selesai mengucap Alhamdulullah.
v  Berada di medan penulisan kerana melaksanakan kewajipan aradi dan fardhu kifayah.
v  Kekalkan pendirian menulis hanya atas dasar kejujuran.
v  Melaksanakan Islam dalam diri, keluarga, masyarakat, negara dan dunia dengan mengambilkira hukum wajib, sunat, harus, makruh dan haram.
v  Menimba ilmu Islam melalui pengajian (berguru) disamping pembacaan dan pemerhatian.
v  Ingatlah! Pena adalah pedang jihad bukan senjata yang memuntahkan peluru-peluru fitnah, tohmahan dan seumpamanya.

Menurut Nik Yusri Musa (2009) 

1.Disiplin ilmu  periwayatan hadis sebagai etika kewartawanan.

Ilmu periwayatan  hadis merupakan salah  satu  daripada  ilmu-ilmu yang dilahirkan oleh tamadun Islam. Keprihatinan dan kesungguhan para cendiakawan muslim mengkaji, menyaring dan menapis setiap khabar berita yang diterima samada  dari  penambahan  oleh   para pendusta, penyelewengan dan takwilan keterlaluan oleh para juhala’. sememangnya   berlaku dengan cukup profesional. Sebagai wartawan kita perlu ada bukti yang kukuh dan hadis yang sahih supaya tidak bercanggah dari etika kewartawanan menurut islam.

2.Ilmu mencela dan memuji seseorang

Ilmu ini ialah satu ilmu yang dikemukakan oleh para ulama’ Islam terutama sekali yang berkecimpung   dalam   bidang   hadis.   Tujuan   utama   ilmu   ini   bukannya mencaci, mencela atau memuji seseorang tanpa tujuan yang betul. Malah cacaian dan pujian   itu semata-mata untuk menjaga kesahihan serta kebenaran riwayat yang diterima.


WARTAWAN SEBAGAI PENDIDIK DAN PENDAKWAH 

Asas usaha dakwah ialah mengajak dan menyeru umat Islam supaya beriman serta berpegang teguh kepada suruhan Allah dan sunnah Rasul-Nya. Dalam surah an-Nahl , ayat 125. 

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.” 

Pendakwah boleh bersifat individu, organisasi, negara dan ummah keseluruhannya yangmenyampaikan mesej Islam secara verbal dan nonverbal . Berpandukan kepada asas yang dianjurkan Islam, jelas wartawan berupaya menjalankan usaha dakwah menerusi kandungan penulisan serta bahan siaran yangdisampaikan kepada khalayak (Zulkiple Abd. Ghani, 2010).Wartawan yang baik harus mampu menyampaikan maklumat yang tepat dan sahih, sekaligus dapat menyumbang kepada pembangunan minda yang seimbang di kalangan khalayak.
Pandangan ini turut disokong oleh kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan PerdanaMenteri, Dato’ Dr. Mashitah Ibrahim ketika merasmikan Kursus Kewartawanan Islamanjuran Yayasan Taqwa dan MPI  ( Malaysia Press Institute ). Beliau menyebut bahawawartawan Islam sebenarnya berperanan besar serta memikul tanggungjawab yang beratterhadap masyarakat. ”Wartawan Islam adalah seorang pendidik, pendakwah dan pemimpin.” (Mstar Online, 30 Jun 2009). 


KESIMPULAN
Kesimpulannya sebagai seorang wartawan mahupun apa sekali pun kita kita mesti menyebarkan sesuatu berita yang betul dibantu oleh bukti seperti hadia yang sahih serta ayat-ayat Al-quran untuk memperkukuhkan lagi berita yang disebarkan agak tidak berlakunya fitnah serta megaibkan sesorang.





No comments:

Post a Comment